Modrost je boljša od biserov: inovativnost starejših

Sodelovanje mlajših in starejših generacij je ključno za ohranjanje podjetniškega potenciala in inovativnosti, kar potrjujejo tudi avtorji storitev Photko.   

 

Na splošno velja prepričanje, da so mladi tisti, ki kar kipijo od inovativnih idej, ustvarjajo zagonska podjetja in so poslovno uspešni. Ko razmišljamo o inovativnih idejah ali inovacijah, imamo ponavadi v mislih mladega človeka, ki tuhta in preizkuša in vetri svoje ideje v možganih v kakšni majhni pisarni ali celo garaži. Res je, zgodbe uspešnih mladcev, kot so bili Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Bill Gates ... ki krojijo ali so krojili svetovno elito, nas prepričujejo, da je temu tako. Pa to drži? Morda pa je prepričanje, da so le mladi polni svežih idej in da inovativnost s starostjo zamira, povsem napačno in so navedeni primeri bolj izjema kot pravilo.

 

Srebrna modrost - od kulture do znanosti

 

Ni iz trte izvito, da se za izkušnje in modrost potrebuje nekaj sivih las, kot tudi, da siva glava vzbuja spoštovanje. Že star rek nas opomni, da je »modrost  boljša od biserov in ji nobena želja ni enakovredna«. 

 

Če pogledamo samo uspehe filmskih ustvarjalcev, ugotovimo, da so režiserji petih najbolj dobičkonosnih filmov vsi v zrelih petdesetih in več letih, denimo James Cameron, brata Russo, J. J. Abrams ... Tudi avtorji najbolj uspešnih ali najbolje prodajanih leposlovnih del zacvetijo v zrelih letih, praviloma po štiridesetem letu, in jih torej krasi vsaj kakšen siv las ali guba na čelu. Kot so raziskali v New York Timesu, so enajst romanov, ki so med letoma 1960 in 2015 dosegli prvo mesto na seznamu najbolje prodajanih knjig za odrasle, napisali avtorji, starejši od 80 let. 38 romanov so napisali avtorji, stari med 70 in 79 let, 133 romanov pa avtorji, stari med 60 in 69 let. Povprečna starost je bila 54,1 leta. Znameniti J. R. R. Tolkien je denimo svoje prvo delo Hobit ustvaril pri petinštiridesetih letih, veličastno trilogijo Gospodar prstanov pa skoraj dve desetletji kasneje. Na podlagi dokumenta Nobelove fundacije lahko tudi izračunamo, da je povprečna starost Nobelovih nagrajencev, ko so ustvarili svoje prelomno delo oziroma nagrajeno raziskavo, 44 let. 

 

Srednja leta so zlato obdobje za inoviranje

 

Če še vedno ne verjamete, da zrela leta z modrostjo in izkušnjami prinašajo tudi inovativnost, naj omenim le, da tudi vse več raziskav potrjuje, da se inovacije s starostjo izboljšujejo. Fundacija Kauffmann, ki se ukvarja z raziskovanjem tovrstnih trendov, ugotavlja, da je najboljša starost za inovacije med 55 in 64 letom in da se trend nadaljuje.

 

Pa se podajmo še v domače loge. Tudi pri nas velja prepričanje, da so najuspešnejši posamezniki tisti, ki se na poslovno pot podajo pri rosnih dvajsetih letih. Mladi naj bi bili bolj energični, manj obremenjeni in zato bolj inovativni. A statistika kaže drugačno sliko, in sicer, da imajo za uspeh veliko boljše možnosti podjetniki, ki svojo podjetniško idejo začnejo uresničevati v srednjih zrelih letih. Ali pa da do prebojnih idej in poslovnega razcveta pridejo po desetletju ali dveh od ustanovitve podjetja.  

 

Medgeneracijske ekipe so steber podjetništva in inovacij

 

V današnjem digitalnem svetu je nujno sodelovanje mlajših in starejših generacij. Dejstvo je, da se življenjska doba podaljšuje in da so starejši dolgo vitalni, zato lahko dlje ustvarjajo in  prispevajo družbi. Mladi, ki so jim digitalne tehnologije položene tako rekoč v zibko, morda le-te usvajajo hitreje, so pa zaradi njih hkrati manj ustvarjalni in si ne upajo preizkušati novih poti izven digitalnega udobja. Po drugi strani so starejši tudi večkrat preoblikovali svojo poklicno pot in lažje iščejo ter sprejemajo spremembe.

 

Da to drži, potrjuje tudi ekipa, ki ustvarja storitve Photko. Inovacija se je rodila pri Radu Stropniku, ki mu jo je s poslovnim znanjem in predanostjo pomagala uresničiti Helena Murko. Oba sta fotografa srednjih let, ki sta našla nov izziv v razvoju storitev za biometrično overjanje uporabnikov digitalnih produktov. Razvojno ekipo pa sestavljajo programerji med 20. in 30. letom, ki so z učinkovitim reševanjem problemov in poznavanjem najsodobnejših tehnologij pripeljali aplikaciji Photko ter Verified by Photko do končnega produkta.   

 

Na mladih svet stoji. Vsekakor, saj mladi slej ali prej preidejo v najbolj plodna obdobja ustvarjalnosti. Pri tem pa jim pomagajo starejše generacije. V vseh podjetniških mentorskih sistemih lahko vidimo, da mlade izobražujejo, usposabljajo in usmerjajo »stari mački«, ki imajo izkušnje in ideje. Hkrati so jim ti »stari mački« konkurenca, ki jo morajo premagovati, se ob tem izboljševati in osebnostno rasti.